94 dagar kvar

Publicerat: 2013-01-27 | 12:20:27 i Allmänt
Tiden går otroligt fort må jag säga. Idag är det bara 94 dagar kvar innan planet lyfter mot Peking. Kommer vara 94 väldigt innehållsrika dagar för min del, i form av jobb, skola och allt annat man ska hinna med.

Det mesta är i alla fall fixat till resan nu som går att fixa långt i förväg. Lite kopior på resedokument som saknas bara innan vi skickar in visumsansökan. Man kan ansöka tidigast tre månader före vilket för vår del blir tidigast 1 februari. Ska hämta ut mitt pass nu till veckan. Gick väldigt fort innan det var färdigt må jag säga.

Dagen till ära ska jag sicksacka tygerna som vi ska ha i båten (madrasser och kuddar) så vi kan tvätta dem imorgon. Kommer bli otroligt snyggt om jag får säga det själv. I alla fall om utgången blir så som den ser ut i mitt huvud - men så blir det ju faktiskt sällan. Dags att sätta lite fart så att det blir någonting gjort.

Test

Publicerat: 2013-01-27 | 10:10:51 i Allmänt
Har provat lägga in en signatur i slutet av varje inlägg då jag inte kan lägga till det lilla svarta hjärtat när jag bloggar från telefonen eller ipaden (som jag oftast använder).

Minicupcakes med hallonsmak och cream cheesefrosting

Publicerat: 2013-01-24 | 19:55:51 i Mat & Bak

Hade gjort Minicupcakes med hallonsmak och cream cheese frosting som jag tog med mig till jobbet

99 dagar kvar

Publicerat: 2013-01-22 | 17:21:48 i Kina
Idag är det 99 dagar kvar till Peking. Flyget är bokat, hotellet är bokat, nytt pass beställt och visumsansökan är nästan färdig. Det börjar arta sig!

Dagen har mest handlat om skolan, och schema. Har haft introduktion i två av kurserna som jag ska läsa under våren. Har även fått (även om det var väldigt kort) feedback på vår frågeställning till C-uppsatsen. Vilket innebär att nu vågar vi äntligen börja läsa in oss lite på ämnet!

Kommer vara mycket förändringar i schemat mot hur det ser ut nu, men tror nog att det ska bli bra. Ingen av tentorna kommer ligga efter nationaldagen - en otrolig lättnad! Är så himla trött på att alltid (känns i alla fall så) behöva ha tenta sista dagen på läsåret, dvs söndagen.

Har nyss beställt den sista av kurslitteraturen som jag behöver också. Sen ska jag försöka hålla i pengarna lite innan Peking. Längtar!

5:e maj 2012

Publicerat: 2013-01-20 | 09:30:14 i Kina
Sovmorgon, så underbart! Martin är ute och köper frukost så ska väl passa på och hoppa i duschen. Förbjudna staden står först på listan idag. Det är varmt idag, men inte lika varmt som gårdagen.

Jag & Martin vid Förbjudna Staden.

Det är mycket kinesiska turister här. Faktum är att de flesta verkar vara kineser. Det är fina byggnader, men hade nog förväntat lite mer. Inte så att man fick lov att sitta på draktronen eller så, men att man kanske åtminstone fick då in en liten bit in i salarna för att titta. Som det var nu kom man knappt fram för att ens se det dunkla taket. Kunder verkligen inte se någonting.

Var omöjligt att komma till så man kunde kika in i salarna i Förbjudna Staden.

Efter Förbjudna staden fortsatte vi till Jingshan-parken, även kallat Kolberget. Vilken underbar utsikt man fick! Efter Jingshan blev det taxi till Hongqiao (Pärlmarknaden). Lunch på Yashinowa - ett japanskt snabbmatsställe vi blivit tipsade om av en bekant till mig. Jag trodde jag beställde biff, men det var visst fisk, och Martin tog currybuff. Kände mig inte helt 100 så åt inte så mycket. Fisken hade skinnet kvar och Martins kött var segt så var väl inte jätteinspirerad att äta upp heller. Efter lunchen intar vi Hongqiao och jag måste säga att Martin verkligen är en guldgruva! De flesta säljarna säger på skoj att jag borde byta pojkvän för den jag har är så snål. Men jag skulle hellre vilja säga att han har koll.

Utsikt över Förbjudna staden från Jingshan-parken.

Lite kort vila på hotellet efter shoppingen (vilket är detsamma som att gå igenom dagens köp). Sen en snabb-dusch innan det är dags att åka till OS-byn. Det är lustigt hur det man har höga förhoppningar på eller det man "måste se"  kan göra en så besviken. Tex Yashinowa och den Förbjudna Staden.

Fågelboet kvällstid.

Fågelboet var stängt när vi kom dit, men allt var upplyst och det var livlig aktivitet utanför byggnaderna. Folk som åkte inlines, tanter som dansade, grupper som fotograferade varandra framför fågelboet osv. Otroligt vad det var svårt att få tag i taxi tillbaka. Tog säkert 45 min innan vi hittade en som var villig att ställa upp. Kom till hotellet väldigt sent den kvällen (vid 22-tiden) så fick bli KFC. Överraskade Martins föräldrar genom att ringa och säga hej. Gotta love IP-telefoni.

4:e maj 2012

Publicerat: 2013-01-20 | 09:10:40 i Kina
Tänkte fortsätta där jag slutade i förrgår. Vilket borde bli våran 3:e dag sedan vi landat på Pekings flygplats.

Ungdomens dag idag! Den startades vid 8-tiden på morgonen när städerskan kom och ville bädda. Nja, tyckte vi. Eftersom det inte var så mycket lönt att försöka somna om så kokade vi lite te och tog oss en macka. Kikade igenom gårdagens köp innan vi begav oss iväg till Panjuyuan. Taxametern verkade någon ha fipplat med liksom första dagen, för redan efter 1 km visade den 5km. Så fick kliva ur och ta en ny. Köpte en målning på rulle (sån där på tyg) med en tiger och en solfjäder.

Martin vid Panjiyuan.

Sen vidare till Hongqiao (Pärlmarknaden) för att få tag i en ryggsäck. Martin köpte även ett gäng slipsar till ett bra pris. Sådana där fina boxar med matchande manschettknappar till. Målet var Tiantanparken. Så lugnt och skönt! Såklart var det en del turister kring Himmelens tempel (Eller Templet för bedjan om god skörd som det egentligen heter). Framförallt var det stillheten runtom i parken som imponerade på mig.

Jag & Martin vid Himmelens tempel (Hallen för bedjan om god skörd). Trots värmen var jag tvungen att klä på mig för att skydda huden mot solen.

På väg till Tiananmen (Himmelska Fridens Torg) strosade vi runt bland en del hutonger. Lärde mig rätt snabbt att det är framsidan som räknas - bakgatorna såg ganska sjaskiga ut. På en gata fann vi dock massvis med försäljare. Eftersom folk stirrade en hel del på oss antar jag att de kanske inte var lika vana vid turister just där. Köpte några olika småbröd för att provsmaka. Det mesta var likt småkakor man kan få här hemma i Sverige. Vid "turisthutongerna" kring Qianmen hittade vi en 10kr-butik där vi handlade lite smått och gott.

En av10kr-butikerna vid Qianmen.

Sedan var det dags för  Tiananmens (Himmelska Fridens Torg) säkerhetskontroller (de var mer noga med kineserna än med oss) och dess stora torg. Dessvärre hade Förbjudna Staden hunnit stänga när vi kom dit så min tidsplanering sprack lite där. Tog en taxi till Silk Market för att få lite kläder uppsydda. Vi hittade ju bara en skräddare vid Hongqiao. Martin får en kostym och flertalet skjortor till bra pris, men mina klänningar verkar de inte vara så intresserade av. Hutlösa priser, dvs samma pris som hemma eller i vissa fall även dyrare och ingen vilja till att gå ned i pris. Allt blir med andra ord inte billigare där. Så klänningarna fick vara. Köpte i alla fall mina Converse jag ville ha, för ynka 45 Yuan styck (ca 50 SEK med dåvarande växlingskurs).

Tiananmentorget eller Himmelska Fridens Torg som det kallas.

Klockan hann bli ganska mycket när vi var tillbaka och skulle till Wangfujing. Ingen av oss var direkt hungrig så tänkte bara ta något litet att äta. Provade dock ett lammspett påvägen till en ATM. Martin är väl lite lätt skeptisk till en början men tror att vi kanske båda två blev positivt överraskade av mitt spett. Ska definitivt prova fler senare. Till vårt stora förtret så funkar inte kortet i automaten! Och vi har nästan inga kontanter kvar heller. Kan inget annat göra än att gå tillbaka till hotellet igen för att kolla internetbanken. Men nej, vi har ju pengar på kortet? Det är banne mig tur att Sverige ligger 6 timmar efter tidsmässigt, så Martin ringer bankens kundservice. De har problem med uttag just nu. Hejja! Klockan är vid det här laget nästan elva så jag borstar tänderna och krypa till kojs. Martin är ute och får sig lite mat (hoppas jag).

Entrén till Silk Market.

Eftersom vi missade Förbjudna Staden idag och Longtanparken igår, och vi är väldigt trötta, så kommer vi nog att skippa Minggravarna imorgon. Ta en sovmorgon och ta igen det vi har "missat" och shoppa lite till. Har fått några konstiga utslag på ryggen och vid höfterna (där ryggsäcken ligger emot). Tror att det kan vara värmeutslag för det ser ut som det. Får hoppas att det är borta tills imorgon.

102

Publicerat: 2013-01-19 | 20:07:48 i Upplevelser
102 dagar kvar till avfärd. Det firar vi genom att boka hotell till Peking. Blir samma hotell som jag och Martin bodde på förra gången, Citytel Inn. Vi satt hela gänget och fyllde även i visumansökan vilket är ganska underhållande då de vill veta en del saker man inte kan förstå vad de ska ha det till..

103

Publicerat: 2013-01-18 | 17:45:33 i Kina
Idag är det 103 dagar kvar tills vi åker till Peking. Som ni kanske märker så har det dykt upp en ny kategori - Kina. Tycker att det börjar bli dags då det kommer komma lite mer inlägg om det. Sen blir vårens resa säkert inte den sista till detta magiska land.

Peking, 3:e maj 2012

Publicerat: 2013-01-17 | 18:28:00 i Kina
Vilken otrolig upplevelse att flyga i soluppgången! Det var så himla vackert!

Soluppgången från planet var magnifikt!

En sak kan jag nog redan nu säga om Peking, det går inte på långa vägar att föreställa sig hur det är här innan man kommit hit. Det är stort, bullrigt och hetsigt. Kommer verkligen bli en semester att minnas!

Tåg tåget till Donzhimen från flygplatsen. Tänkte att vi tar en taxi de sista 4-6 km därifrån. 1 km ska kosta 2 Yuan och om man åker mer än 3 km tillkommer en avgift på 3 Yuan (prisläget maj 2012). Allt som allt borde taxiresan kosta oss ~20 Yuan. Taxichauffören ville ha 200 Yuan! Vi stod såklart på oss tills vi fick åka med taxameter. Men vet inte vad tusan han gjort med sin taxameter för den visade 72 Yuan!? Affären slutade på 30 Yuan, men är säker på att han tjänat en hel del på oss ändå.

Utsikten från hotellfönstret var....speciell! Sängen är stenhård, känns nästan som betong. Ett extra täcke kan förhoppningsvis kanske mjuka upp det lite. Men aj! Tog en power nap på 2 timmar så nu börjar vi bli väldigt hungriga! Klockan är ungefär 12 och vi fick frukost serverat på flyget vid 6. Lunch först och sedan shopping!

Otroligt vad det är mycket personal på KFC.

Hamnade på KFC för att äta lunch. Jäklar vilket tjatter! Och så många kineser! Helt ok pris iaf, 24 Yuan för oss båda. Har även varit uppe vid Olympic Green nu och kikat. Har ännu inte varit inne i Fågelboet eller Vattenkuben. Hade fått ett tips om en riktigt billig kinesmarknad strax söder om OS-byn. Gissa om vi blev besvikna! Har just tagit en svalkande dusch och ska smörja in mig med lite solskydd. ~3 timmar i solen och jag börjar redan bli röd. Ska alldeles strax ge oss ut i ruschen igen, åka till Bairong och Pärlmarknaden. Tokvarmt här! Hade jag fått välja hade jag gärna sänkt termostaten med 5 grader.

Bairong WTC (en liten del av det iaf).

Bairong stängde kl 18 vilket tyvärr innebar för vår del att vi fick ca 30 min där efter att taxichauffören kört lite fel. En topp, ett par leggings och 2 par shorts hann jag med. Martin hade spetsat ögonen på en Angry Birds-tröja, men de fanns bara i stora storlekar. Efter Bairong var vi till Pärlmarknaden. Hade fått ett annat tips om ett jättebra ställe. Sharon & Lisa på Nr 207. "Dessvärre" kan de lite svenska så de snappar upp om man försöker diskutera priset inbördes. Middag på Subway, bara skräpmat för vår del idag. Strosade lite längs Wangfujing i jakt på vanligt te och hudlotion. Kom till slut hem med - just det, tvål. Nu ska det bli skönt med lite vila!

Peking, 2:e maj 2012

Publicerat: 2013-01-17 | 18:08:00 i Kina
Än så länge har resan gått väldigt smidigt. Tåg till Arlanda, som hör och häpna - var i tid! På Arlanda upptäckte vi till mitt förtret att R2D2 var borta.

R2D2 som fanns på Arlanda i oktober 2011 var borta!

Det var förvånansvärt mycket benutrymme på det lilla mysiga planet till Helsingfors. Men ändå, 40 minuter ar tillräckligt! En grupp på kanske ett 10-tal skitdryga Stockholmare gjorde att dessa 40 minuter kändes längre än de egentligen var. Nu snackar vi inte om killar i 20-års åldern som snackar om sina senaste erövringar, utan 30+. Högljudda och gnälliga (mer gnälliga än om det hade varit en förkylning de led av), flygskräck. Vad gör man på ett flygplan om man har flygskräck? Och måste vi andra lyssna skiten?

Funderade ett kort tag på att ta en fika eller så i Helsingfors, men priserna gjorde det ganska svårt att motivera det. Istället köpte vi en liten chokladbit att avnjuta före flyget.

Reseberättelse

Publicerat: 2013-01-17 | 14:57:00 i Kina
Tanken på den bokade resan till Peking fick mig att plocka fram min anteckningsbok som jag hade med mig vid förra resan. Jag försöker göra det till en vana att skriva ner tankar och upplevelser när vi är iväg. Speciellt vid ett sådant tillfälle som en resa till Peking då man upplever otroligt mycket. Det är väldigt mycket nya intryck och ens hjärna klarar kanske inte alltid av att bearbeta allt på en gång. Tänkte att jag vid min nästa paus i tentapluggandet skulle posta lite om våra upplevelser från vår förra vistelse.

104

Publicerat: 2013-01-17 | 09:01:00 i Upplevelser

Idag är det 104 dagar kvar tills jag återigen sitter på planet påväg mot Peking.

Dagen till ära har jag tänkt tentaplugga hela dagen, är ju tenta imorgon.. Resultatet från tentan i associationsrätten skulle komma senast i eftermiddag, något som skrämmer mig. Jag vet med mig att jag inte kommer kunna låta bli att titta, men vill inte veta ifall jag inte skulle ha klarat mig.

I gotta feeling...

Publicerat: 2013-01-15 | 16:41:11 i Allmänt
En gnagande känsla börjar krypa över mig. En känsla av att jag kanske inte klarat tentan i Associationsrätt i alla fall. Tvivlet och nervositeten tar på mig märker jag. Den påverkar min koncentration och mitt självförtroende. Speciellt den senare.

Om några dagar är det dags för tenta nr 2. Åh måtte jag få positivt besked! Jag vet med mig att om jag inte skulle klara Associationsrätten så kommer jag bli grymt besviken på mig själv. En del skulle kanske tycka att det vore smartast att undvika att kolla mailen för att se tentaresultatet tills efter den andra tentan är skriven. Men står inte ut med ovissheten. Nu har tentamensresultatet i alla fall inte kommit på mailen än. Men har fortfarande inte kunnat låta bli att logga in flera gånger idag (läraren trodde att han skulle ha rättat färdigt till idag). Antar att det är behovet av kontroll som gör sig påmint. Att bara man vet hur det blir så vet man hur man ska förhålla sig till allt.

Gick hem lite tidigare idag för att sätta mig och läsa inför tentan på fredag. Har ju verkligen kommit jättelångt än så länge (ironi). Får väl ta tjuren vid hornen och sätta mig ner en sväng. Även om jag helst av allt vill krypa upp i soffan under filten med en kopp te och titta på film.

Trippelchokladpannacotta

Publicerat: 2013-01-13 | 15:07:00 i Mat & Bak

Gjorde efterrätt till igårkväll - Trippelchokladpannacotta. Mumma!

Receptet var för två portioner, men tyckte att det blev lite väl mycket.. Så gjorde två portioner samt en lite mindre portion. Det var lika gott ändå.

Peking

Publicerat: 2013-01-11 | 18:12:00 i Upplevelser
Äntligen! Som jag har längtat! Resa till Peking i maj är nu bokat. Någon som vill följa med?