7:e maj 2012

Publicerat: 2013-04-30 | 10:57:00 i Kina
Vaknade 1 ½ timme innan klockan skulle ringa. Det var en bebis som tjöt så hade lite svårt att somna om. Lyckades precis komma till ro igen när klockan ringer. Innan vi åkte till Peking hade jag kollat upp bussnummer och tider för hur vi skulle ta oss till Mutianyu. Buss 936 från Dong Zhi Men station med avgång klockan 07:00, 08:00 och 09:00. Vi fick hjälp av personalen i receptionen att skriva på kinesiska att vi vill åka med buss nr 936 från Dong Zhi Men station till Mutianyu.

Linbanan upp till själva muren vid Mutianyu.

Fick tag på en taxi som skjutsade oss till stationen och släppte av oss på andra sidan vägen. Efter det spenderade vi säkert 10 minuter med att fråga folk som gick förbi oss om hur (var) vi skulle ta oss över vägen. De skickade oss bara fram och tillbaka hela tiden. Till slut fick vi hjälp av en student som kunde fråga på kinesiska åt oss. Men även efter att vi kom över vägen fortsatte runtskickandet. Säkerligen 5-6 gånger bara efter att vi tagit oss över vägen. Till slut hittade vi på hållplatsen. Den visade sig ligga bakom stationen och inte inne som vi först blev dirigerade.

Väntar på bussen till muren.

Vi stod ganska länge i busskön med en bunt kineser. De var ganska frågvisa (otroligt nyfikna på allt) men ändå ganska trevliga. När de läste vår fina lilla lapp från receptionen skrattade dem och började tjattra inbördes. Först när vi var påväg att kliva ombord på bussen förstod vi varför. Någon form av stationsvärd kom fram precis när vi var påväg ombord och ville se på vår lapp. Så drog hon oss ur kön och pekade på en annan kö. Gud vet var vi hade hamnat om det inte hade varit för den kvinnan. Den rätta bussen till Mutianyu är nr 867, och den avgår kl 07:00 och 08:00 under högsäsong. Hemfärd 14:00 och 16:00.

Muren är mycket brantare än folk tror.

Var en trevlig kille från Ukraina ombord på bussen till Mutianyu. Han jobbade för tillfället i Peking och var påväg till muren med sin mamma som var på besök. Innan dess hade han visst jobbat någonstans i Indien. Coolt! Bussresan tog ca 2 ½ timme så vi hann och prata en del med dem. 16 Yuan per person och enkel resa. Helt klart värt det!

En sån underbar plats att förlova sig på.

Själva muren är väldigt respektingivande. Det är helt otroligt vilken terräng de har byggt i! En sorts linbana, som liknade en skidlift fast skrangligare, tog oss upp till själva muren. Snacka om obehagligt! Jag satt som en pinne högt upp i luften och undrade om jag skulle komma därifrån levande och välbehållen. Muren i sig är ganska brant, så det är bra mycket jobbigare att promenera där än folk tror. Jag var dessutom förkyld, så vi gick inte så långt. Vi satt och vilade lite vid ett torn när Martin tar fram en inslagen liten ask. Trodde att det kanske var ett par örhängen eller ett halsband. Blev mäkta förvånad när asken visade sig innehålla två förlovningsringar, och Martin som frågar "Vill du gifta dig med mig?". Kan inte tänka mig något härligare ställe att förlova sig på, med den otroliga omgivningen. Sa såklart ja till frieriet!

Åkturen ner från muren.

Fick åka bob ner, sjukt kul! Bussen hem gick 5 min före utsatt tid så gäller verkligen att man är ute i god tid. Från Dong Zhi Men tog vi sedan tunnelbana till Silk Market. Att ta tunnelbana var både smidigt och billigt (2Yuan). Finns en dansk restaurang vid Silk Market som heter Bleu Marine och serverar en superb nötbiff med pommes och pepparsås. Martin bjöd mig på middag där för att fira vår förlovning. Passade på att shoppa lite samt hämta ut Martins skjortor och kostym vid Silk Market när vi ändå var där. Promenerade genom Wangfujing Snack Street påvägen hem från tunnelbanan. Levande skorpioner på spett - Yuck!

Festmåltid på Bleu Marine.

6:e maj 2012

Publicerat: 2013-04-28 | 16:04:00 i Kina

Nu när det snart är dags för en ny resa till Peking är det kanske på sin plats att jag innan dess berättar färdigt om vår förra resa dit. Fortsätter med min resedagbok för 6:e maj, vår 5:e dag på resan.

Blev väckta halv ett på natten av att en telefonförsäljare ringde (!!!). Svarade givetvis inte, men tänkt att inte ens på andra sidan jordgloben undkommer man dem. Avbrottet gjorde att vi sov ända tills klockan var elva. Vi hade egentligen tänkt börja dagen med Zoo, men då klockan redan var så mycket bestämde vi oss för att skippa det för tillfället. Tog en taxi dit ändå för att kunna ta en båttur till Sommarpalatset. Utanför zoo träffade vi på två svenskar i vår ålder. Från Falun av alla ställen! De hade just varit inne på zoo och rekommenderade det inte. Inget  gräs, inga träd och inget vatten hos djuren.

Sommarpalatset hade ett lugnt över sig, vilket försvann när man kom till de utmärkta sevärdheterna som var fullsmockade med kinesiska turister.

Båtturen var varm, med mycket kineser. Fick byta båt vid slussen. Sommarpalatset var, trots en stor folkmassa, underbart! De märkta sevärdheterna där inne i all ära, men att hitta ett folktomt stråk att strosa på var otroligt skönt. Det var massor av kineser som ville bli fotade med oss. Kände mig lite som en cirkusattraktion faktiskt.

Kineserna stod på kö för att få bli fotad med mig. Hur många familjealbum finns jag med i tro?

Från sommarpalatset tog vi tunnelbana till Wangfujing. Bestämde oss för att prova på att äta pekinganka på Quanjude. Vilken otrolig upplevelse det var för mig som aldrig ätit anka på det sättet förut. Tyckte det var väldigt gott! Efter maten strosade vi lite längs Wangfujing Snack Street. Måste säga att kackerlackor på spett inte ser så aptitligt ut. Gick in på ett supermarket påväg hem till hotellet för att köpa lite dricka och snacks inför morgondagen. Överraskade mamma o pappa genom att ringa hem och säga hej. Nu blir det sängen för blir en tidig dag imorgon!

3 dagar kvar

Publicerat: 2013-04-28 | 13:18:33 i Allmänt
Nu börjar det verkligen brännas! Endast 3 dagar kvar innan jag återigen sitter på planet påväg mot Peking. Just nu bävar jag väl lite för flygresan. Jag gillar att flyga så det är inte det. Det ligger snarare i de många timmarna man blir stillasittande, att man känner sig uttorkad och i mitt fall att mitt dåliga knä sätter igång och bråka.

Dagarna bara rinner iväg för en känns det som. Alldeles nyss var det 30 dagar kvar och jag började känna lite panik inför att hinna färdigt med allt. Nu är det alltså bara 3, och det känns inte som att jag kommit något närmare att bli färdig med allt som ska vara färdigt.

Sitter och skriver på uppsatsen nu åtminstone. Har fortfarande inte fått besked om när det är dags för inlämning (seminarium 7 maj). Är väl egentligen inte så jättepigg på att fråga heller, det kan ju resultera i att man speedar på hela processen och det känns ju lite onödigt.

Försvinnande många ögonblick rinner iväg av att man hela tiden tänker tillbaka på samma period förra året, när jag och Martin åkte till Peking. Min första gång och än så länge enda gången jag besökt en av de platser som alltid legat högt upp på min lista över resmål jag skulle vilja åka till. Trots smog, kaosartad trafik, generell oförmåga att kunna kommunicera med befolkningen (undantaget de med daglig kontakt med turister), smuts och massa höghusbyggnader så är jag imponerad och överväldigad av denna stad.

Jag har alltid sett Peking framför mig som ett virrvarr med hutonger, cyklande kineser och massa småbutiker istället för stora köpcentra. Det finns ju såklart kvar lite hutonger, det finns de kinser som cyklar och det finns ju en del småbutiker - men inte alls i samma utsträckning som jag drömt om i hela mitt liv. Egentligen är det väl inte så konstigt att de bygger höghus, att jag inte sett så många cyklar, eller till att det blir fler och fler köpcentra - de är många som dagligen flyttar in till Peking, som behöver någonstans att bo och då är det lättare att bygga på höjden. Out with the old and in with the new. Utvecklingen går framåt, och Peking är inget undantag. Tunnelbana, bilar i överflöd och moppar som föräldrar skjutsar sina barn till dagis på.

Snart, snart är vi återigen i Peking, vilken upplevelse det kommer bli!

12 dagar kvar

Publicerat: 2013-04-19 | 10:48:19 i Allmänt
Tiden springer verkligen iväg. Nu är det bara 12 dagar kvar! Det känns som att det inte hunnit passera så många dagar sedan det var över 100 dagar kvar..  Har såklart miljontals saker som ska hinnas med innan vi reser, inte minst gäller det att få C-uppsatsen färdig. Har inte blivit färdig till att sätta mig ner och sammanfatta de intervjuer vi har gjort som jag skulle sammanfatta. Blir väl så när det är en massa annat som kommer emellan. Nu har jag till råga på allt gått och blivit krasslig också. Ja, Martin med för den delen.

Borde väl egentligen vara glad över att det kom nu och inte om en vecka. Vill verkligen inte uppleva samma som förra resan, då var jag nämligen lite halvkrasslig när vi åkte. Inte så jättekul att gå runt och vara förkyld i 30 graders värme. Skulle egentligen varit i skolan igår, och på jobbet idag. Men blivit hemma från båda delarna för att försöka bli frisk så snabbt som möjligt.

Ska gå och lägga mig en kort sväng nu igen innan jag fortsätter med C-uppsatsen. Har faktiskt tagit mig i kragen nu när det gäller den och börjat skriva lite mer. Ska ha alla intervjuerna klara idag har jag bestämt. Sen är det lite annat småfix jag måste rätta till också. Tycker lite synd om hon jag skriver med som fått vänta, när det var jag som föreslog att vi skulle ha sammanställningarna klara efter helgen som var...

Kan inte sluta drömma om att snart återigen få proppa i mig en god pekinganka. Vilken lycka om man hade fått det till middag ikväll!

Martins födelsedag

Publicerat: 2013-04-18 | 10:42:40 i
Igår fyllde Martin 25 år. Jag och Caesar väckte honom med lite sång och ett paket. Caesar kunde inte hålla sig utan provade presenten med en gång. Efter att ha inspekterat kartongen såklart. First thing first.

Under kvällen kom Martins släkt förbi och fick lite smörgåstårta.

24 dagar kvar - The Beijing Fever

Publicerat: 2013-04-07 | 12:05:09 i Allmänt
Det är nu jag borde slå i en högre växel, jobba på hårdare, jaga moroten att jag om 24 dagar sitter på planet till Peking. Istället sitter jag här, sitttar ut på den blå himlen och önskar att de där 24 dagarna redan hade passerat.

Som synes har jag skrivit både Peking och Beijing, jag skriver och säger det jag känner för just då. Hade kunnat göra inlägget till en debatt om vilket man ska använda, men det har det gjorts tillräckligt.

En plötslig och oemotståndlig lust att titta på Mulan och Kung Fu Panda, såväl orginalen som uppföljarna, kommer över mig som en feberattack. Allt för att få insupa lite mer av Kina. I tid och otid springer jag och kollar upp något i min guidebok som vi hade väldig nytta av förra året. Skriver listor på vad jag ska handla, och sedan skriver jag om listan om och om igen. Ska sy upp lite kläder, funderar på ett par ljusrosa kostymbyxor. Tillsammans med en enkel svart top skulle det bli riktigt snyggt.

Bild från Overstock.

Nu är det verkligen dags för mig att sluta sitta och dagdrömma och göra det jag behöver göra idag. Opponering, toeriskrivning och jobbsökning. Känns lite läskigt att tänka på att jag efter sommaren i dagsläget kommer vara arbetslös. Hjälp!

Burger

Publicerat: 2013-04-01 | 20:04:02 i
This is what I call a Burger. Ska det va så ska det banne mig va! Hemmagjord hamburgare på ett hembakat bröd med bacon och blue cheese - dressing