5:e maj 2013

Ställde klockan för att hinna i tid till Panjiayuan, vilket förmodligen är Pekings absolut största loppmarknad. Där kan man hitta såväl gamla som nya prylar, möbler, kuriosa o.s.v. Marcus sa att han och Sanna inte orkar följa med, så jag och grabbarna delar på en taxi dit.
 
Håkan och Niklas håller ögonen på vägen.
 
Vid Panjiayuan var det mer försäljare och mer prylar än när jag och Martin var här förra året. Men då kom vi en annan veckodag och en annan tid på dagen. Efter besöker på marknaden tar vi tunnelbanan till CCTV-tornet. Vi hade i förväg planerat att åka upp i tornet, men det är så mycket smog idag så känns inte lönt. Skulle varit häftigt att få gå upp i det, men hur kul är det om man ingenting ser? 
 

CCTV-tornet sedd från andra sidan gatan. Som synes är det inte det bästa vädret.
 
Vi tänkte att vi skulle leta upp ett ställe att äta lunch på, men råkade gå lite fel och hamnade inne på ett väldigt lyxigt köpcentrum. Kan ju ge ett exempel, det fanns ett par örhängen där som visserligen var ganska fina men i mina ögon kanske inte jättemärkvärdiga och prislappen var 360 000 Yuan (ca 360 000 kr). Så inte riktigt i vår prisklass. Istället för att bränna hela reskassan på en lunch så promenerar vi till Silk Street. Där har de i alla fall Subway. Eftersom vi var inne på Silk Street igår känner väl varken jag eller grabbarna att vi behöver gå in där. Målet är att komma till Ritanparken, eller Solaltarets park. 
 
Solaltarets park eller Ritanparken.
 
Jag hade sett en hel del bilder från just den här parken och då nästan bländats av skönheten. Nu när vi var här var det inte på långa vägar lika fint som de bilder jag hade sett, men jag vet också att det säkerligen var en annan tid på året. Även om det inte höll för mina förväntningar är det en väldigt fin park.
 
Show med dresserade sjölejon på Beijing Blue Zoo. 
 
Från Ritanparken marscherade vi genom ett ryskt köpcentrum (finns faktiskt helt kvarter där allting står på ryska) till Beijing Blue Zoo. Det kostar en del att gå in. Först var det en show med sjölejon. Även om jag inte är något fan av den här typen av shower så blir man lätt imponerad över hur smarta dessa djur är. Det som jag tycker är absolut häftigast, och som för mig gör att det är värt att betala inträdet, är en lång undervattenstunnel. Tunneln är ca 120 m lång och man får chans att se bland annat hajar, sköldpaddor och stora makrillar.
 
Sköldpadda på Beijing Blue Zoo.
 
Efter Beijing Blue Zoo promenerar vi till Sanlitun, vilket är ambassadområdet. Förutom alla ambassader så finns här ett stort utbud av barer och nattklubbar. För att komma till Sanlitun går vi förbi Arbetarstadion. Vi har lyckats välja en matchdag så området är fullt med supportrar till Beijing Guoan F.C vilket är Pekings fotbollslag. Bestämde mig för att köpa ett tygmärke att sätta på min studentoverall, och kan inte beskriva hur nöjd försäljaren blev när jag sa att jag ville köpa ett märke.
 
Niklas är väldigt nöjd att han får öl och pizza på The Tree.
 
Vi tänkte att eftersom vi ändå är vid Sanlitun så kan vi lika bra passa på att äta här. Ingen av oss är väl direkt sugna på kinesiskt idag, men pizza! Just The Tree som ligger vid Sanlitun har vi hört mycket gott om! Måste säga att det var otroligt goda pizzor. Fast kanske inte så konstigt heller med tanke på den mängd ost de hade på. Eftersom vi ändå befinner oss i ambassadkvarteren kan vi ju efter att vi ätit färdigt inte gärna låta bli att leta efter den svenska ambassaden.
 
Jag och Martin provar friterad glass på Dong'anmen Night Market.
 
Kring Wangfujing finns faktiskt två nattmarknader. Det är ganska lätt att blanda ihop namnen på dem, men den ena känns avsevärt större än den andra. Påväg tillbaka till hotellet stannade vi till på den marknad som jag upplever är den större av de två. Här kan man, om man vågar, prova på det mesta. Här finns haj, skorpion, orm, sjöstjärna, kackerlacka, hundgryta... Listan kan göras lång! Jag och Martin ville gärna vara lite äventyrliga prova på något från marknaden, men om jag ska vara ärlig så finner jag tanken på att äta hundgryta ganska motbjudande. Eller en hel kackerlacka. Till slut kommer vi framm till vad vi vill prova - friterad glass. Har aldrig hört talas om det tidigare, och vi slipper försöka äta något djur (såvitt vi vet). Friterad glass it is! Det är väl ingen smaksensation kan jag väl lugnt säga. Det kan man kanske inte vänta sig heller från friterad glass. Men nu har vi åtminstone provat någonting där! Nu ska vi gå hem till hotellet igen. Det har varit en lång dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback