Vänner

Har funderat lite på det här med vänskap. Vad kännetecknar egentligen en sann vän? Lojalitet och ärlighet skulle väl de flesta svara och det är väl självklart? Vem vill inte ha en vän som är ärlig och lojal mot en?
Att man ska kunna prata om allt mellan himmel och jord - javisst! Absolut!
Någon som alltid finns där för en? Jaa, det är ju ganska så trevligt. Men det gör ju Caesar också. Faktum är att alla ovan nämnda kriterier stämmer in på min katt. Nåja, ärlighet kan jag ju inte svara på.. Men han finns alltid där för mig, han är lojal och vi kan prata om allt. Sen att jag inte  förstår ett skvatt av vad han säger är en helt annan sak.
Vad jag funderar på är: Vad är en nära, sann vän? Kan man ha hur många som helst eller är det en liten cirkel av "invigda"?
Även om man har blivit äldre, sitter inte samma tankesätt kvar som i lågstadiet? "Ska vi leka?" -"Nej jag ska leka med en annan idag så jag kan inte"
Det är en djungel där ute som det kanske inte alltid är lätt att hitta i. Man trivs naturligt med vissa personer (personkemi kallas det visst?) men hur kan man idag egentligen vara säker på att de personerna trivs lika bra med en själv?  I ett samhälle där man matas med att man ska försöka vara populär och omtyckt, skaffar man vänner för att man ha vänner eller för att man bryr sig om dem?
Jag kan ärligt ställa mig upp och säga att jag inte pratar så ofta med alla de vänner jag har på facebook. Man går väl in och gillar nåns status här och där, läser lite för att hålla ett getöga på hur det går för andra vars vägar man nån gång korsat.
Hur många vänner har du som du vill kalla nära vän?

Kommentarer
Postat av: Ingela / Smarties

Ingen tror jag. Jag hade en nära vän, men hon stack mig i ryggen och försvann. Sen dess håller jag mig till bekanta istället, man blir inte lika sårad då :P

2011-03-16 @ 10:23:56
URL: http://www.busbebis.se
Postat av: Isabelle

ahh, ni är det tredje gången jag försöker mig på ett inlägg till dig ;)

jag har några enstaka riktiga vänner, de som jag litar till 10000%. Men det är inte många, men på någotsätt tycker jag det är skönt, man får inte dåligt samvete när man inte har tid att höra av sig och man vet precis vad man kan säga och till vem för man känner de alla så väl. Jag har hellre några otroligt bra är många bra. :) jag skulle iallafall säga, om man inte räknar släktingar och djur ca. 5 stycken. puss o kram

2011-03-18 @ 15:39:30
URL: http://fruhogstadius.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback