Uppförande

En kollega till mig fick ett par obehagliga samtal idag. Tyckte synd om henne. Även om jag inte fått höra exakt samma sak som det personen sa till min kollega vet jag ändå vad det innebär att sitta i den stolen. Att en främmande person häver ur sig diverse elakheter hur som helst. Det får mig att fundera på hur dessa personer behandlar sina medmänniskor? Hur tänker de?

Om deras fru bäddar lite slarvigt, tar det då hus i helvete? Om killen i korvkiosken har på lite för mycket ketchup, får han då en rejäl utskällning? Om en fågel kvittrar utanför sovrumsfönstret, åker hagelgeväret fram då? Var någonstans i livet har han eller hon fått för sig att det hjälper att skrika, gapa och svära? Att en person får hjälp ifall man kallar den andre för nedvärderande saker?

Jag är så otroligt glad för att de flesta man pratar med är snälla och trevliga! Man behöver inte vara övertrevlig, det räcker att säga tack när någon säger varsegod. Allmänt hyfs kallas det visst. Tack och lov så är de flesta man kommer i kontakt med väluppfostrade! Tänk hur Sverige skulle se ut idag om det inte va så?

När allt kommer till kritan, hur många vill bli kallade hora? Jävla utlänning? Kan slå vad om att det inte finns en enda där ute i detta avlånga land som skulle uppskatta att få höra du ska brinna i helvetet jävla hora av en total främling i telefonluren. Inte en endaste skulle bli glad av ett sånt bemötande. Vart är vårt samhälle påväg när människor på allmän basis blir kallade för hora eller blatte? Idag, när man kan höra en liten tjej bli kallad fitta på skolgården, vart går gränserna för vad som är acceptabelt? Vad händer när alla gränser har flyttat långt utanför spelplanen?



Kommentarer
Postat av: Isabelle

Jag fattar mig inte på folk, vissa är bara helt otroliga. Vissa människor "får" man skrika och gnälla på hur mycket som helst. Respekten för vissa jobb och människorna som jobbar med dem har bara försvunnit. Inte många som har samma respekt för en städare som för VD:n. Är inte alla människor ?



Jag tror på hårdare regler redan på skolans grundår, ALLA barn borde lära sig någonstans hur man ska uppföra sig, kommer det inte från hemmet ska skolan hjälpa till med det så att de i det senare livet kan uppskatta andra människors värde och deras jobb.



hoppas din kollega inte tar det för hårt, det finns idioter men förhoppningsvis finns det fler medmänniskor på denna jord.



puss

2010-08-03 @ 17:32:28
URL: http://isabellehedman.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Ja du det är förjävligt! Speciellt att bli kallad för sånt av ens vänner. Eller snarare, dom som ska föreställa vänner. Som var det fram till den meningen. Binn there!

2010-08-03 @ 18:24:40
URL: http://ceciliaberglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback