Kan inte Mohammed komma till berget..

Sen jag flyttade upp till Borlänge förra sommaren har jag hoppats på att min farmor någon gång ska komma upp och hälsa på. Nu har verkligheten kommit ikapp mig, jag vet att så kommer det inte bli. Farmor är för gammal och i för dåligt skick för att kunna resa en så här lång sträcka. Eftersom hon inte kan komma till Dalarna, tänker jag ta med en bit av Dalarna till henne.

Mora klocka
Bjällra från Morells Metallgjuteri AB.

Därför ska hon få en bjällra gjuten i Mora. Bjällran kommer från Morells Metallgjuteri AB, ett litet familjeföretag. Formen de gjuter klockan i görs i sand och förstörs efter varje gjutning. Därför är ingen Morell klocka helt lik den andra. Eftersom det mesta av gjutningen görs för hand så kan man betrakta det som ett riktigt hantverk. Förutom Dala-hästen, folkdräkt, Wasa-lopp och Leksands Bröd så är det här så Dala-aktigt det kan bli. Nu saknas bara att Gunde Svan ska komma gastandes och överlämna den åt henne..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback