Svettigt värre

Publicerat: 2014-05-23 | 18:41:41 i Allmänt
Sitter på bussen nu påväg hem från Falun. Har varit en riktigt lång dag. Yoga kl 7 o sen jobb hela dagen. Sen ett pass med hipp hopp kvart över fem. Herrejäklar vad roligt det var! Emellanåt tyckte jag att musiken var lite för långsam, vill gärna ha lite ös.. Men passet testade min koordination. Mer mer mer!

Är hungrig till tusen nu vill jag lova. Jag vet att Martin har tänt grillen så kan inte komma hem fort nog. Heta kycklingspett med grillade skogschampinjoner och portabello. Mumma!

3:e maj 2013

Publicerat: 2014-05-21 | 17:28:36 i Kina
Vaknar upp ganska pigg och utvilad så är runt och väcker övriga när jag och Martin har gjort oss färdiga.

Martin vid ena hörnet av Förbjudna Staden.

Promenad till Jingshan-parken, passar på att delvis gå genom hutongerna. Håkan var så våghalsig att han vågade prova såväl dumplings som hot dog på pinne. Lite olikt honom, förutom korven på pinne då.Tänkte gå uppför Kolberget och sen via baksidan in till Förbjudna Staden, men den dörren är enbart för utgång. Tänkte då istället att efter Kolberget tar vi en taxi till Nationalteatern. Problem återigen. Ingen taxi som var villig att köra oss dit. Det hela slutade istället med att vi tog taxi till Pärlmarknaden (Hongqiao) där vi käkade lunch. Martin och Niklas ville ha ett säkert kort så de gick till Subway, men vi övriga gick på ett kinesiskt ställe. Biff med nudlar. Biffen var i och för sig ingen höjdare, me nudlarna var riktigt goda!

Väldigt goda nudlar vid Hongqiao (Pärlmarknaden).

Efter lunchen tog vi en promenad genom Himmelens Tempel följt av mer shopping vid Hongqiao. De övriga var inte så intresserade av att shoppa utan ville mest bara dricka öl, så var mest bara jag och Martin som passade på att shoppa. Avrunda med att ta med övriga för att äka pekinganka vid ett köpcentrum för silke inte långt från Pärkmarknaden och Himmelens Tempel. Som jag och Martin har längtat efter pekinganka!

Väntar ivrigt på att få vår Pekinganka.

Som förut hade vi svårt att få tag på taxi, vet inte om det har något att göra med att vi var så många? Till slut fick vi i alla fall tag på två taxis som körde oss tillbaka till hotellet. Avrunda kvällen med en öl på Wangfujing. Det är ganska underhållande att se försäljarna som slänger ihop sina saker och springer iväg och gömmer sig när polisen långsamt kommer körandes med blåljus och sirenen på.

Sanna är väldigt nöjd med att få en kall öl vid Hongqiao.

2:a maj 2013

Publicerat: 2014-05-21 | 17:12:12 i Kina
Vilken otroligt äcklig frukost! En trist omelett i tomatröra tillsammans med en bleka och gråaktig korv. Så oaptitligt att jag struntar i min frukost.

Inte särskilt aptitretande frukost!

Minibuss till hotellet. Blir att vila ett tag sen en promenad via Himmelska Fridens torg med allmän fotostund. Målet med destinationen var Qianmen och vimlet av små krimskramsbutiker som säljer smycken för en billig peng. Var ganska mycket folk vid Qianmen så blev inte kvar så länge. Stack istället vidare med taxi till Bairong. Delade upp oss så grabbarna gick åt ett håll medan jag och Sanna gick åt ett annat. Vi återsamlades någon timme senare för att fika lite - Chocolate Oreo Ice Tea för mig, vilket är ungefär som en slush med svag smak av Oboy.

Martin och Marcus ser lite svettiga ut av den starka maten på Yippin.

Efter fikapausen var det dags för mer shopping, nu på Hongqiao. Var mest jag och Martin som shoppade. Tog lunch på KFC förutom Niklas och Håkan som såklart skulle äta på Donken. Middag intogs på Yippin, en kinesisk snabbmatskedja.

1:a maj 2013

Publicerat: 2014-05-21 | 16:55:00 i Kina
Då sitter vi återigen på planet mot Peking. Det har gått ett år sedan sist. Men denna gång reser vi inte själv. Marcus, Sanna, Niklas och Håkan har valt att följa med. Än så länge har resan gått smidigt. Vi fick plats i mittgången på flyget Helsingfors-Peking. Hade ju hoppats på fönsterplats, men man kan inte få allt. Sätter istället mitt hopp till att maten ombord ska vara ätbar, för börjar bli ganska hungrig.

Hela gänget på Helsingsfors flygplats.

Kan meddela att mina förhoppningar infriades! Maten var otroligt god! Kyckling i HoiSin-sås och ris. Ska försöka vila någon timme nu. Vet ju vad som väntar..

Uppdatering

Publicerat: 2014-05-21 | 16:49:58 i Allmänt
Har vid ett par tillfällen försökt skriva en uppdatering, men av någon anledning har inläggen försvunnit när jag vill publicera. Men jag är vid liv!