5:e maj 2012

Sovmorgon, så underbart! Martin är ute och köper frukost så ska väl passa på och hoppa i duschen. Förbjudna staden står först på listan idag. Det är varmt idag, men inte lika varmt som gårdagen.
 
Jag & Martin vid Förbjudna Staden.
 
Det är mycket kinesiska turister här. Faktum är att de flesta verkar vara kineser. Det är fina byggnader, men hade nog förväntat lite mer. Inte så att man fick lov att sitta på draktronen eller så, men att man kanske åtminstone fick då in en liten bit in i salarna för att titta. Som det var nu kom man knappt fram för att ens se det dunkla taket. Kunder verkligen inte se någonting.
 
Var omöjligt att komma till så man kunde kika in i salarna i Förbjudna Staden.
 
Efter Förbjudna staden fortsatte vi till Jingshan-parken, även kallat Kolberget. Vilken underbar utsikt man fick! Efter Jingshan blev det taxi till Hongqiao (Pärlmarknaden). Lunch på Yashinowa - ett japanskt snabbmatsställe vi blivit tipsade om av en bekant till mig. Jag trodde jag beställde biff, men det var visst fisk, och Martin tog currybuff. Kände mig inte helt 100 så åt inte så mycket. Fisken hade skinnet kvar och Martins kött var segt så var väl inte jätteinspirerad att äta upp heller. Efter lunchen intar vi Hongqiao och jag måste säga att Martin verkligen är en guldgruva! De flesta säljarna säger på skoj att jag borde byta pojkvän för den jag har är så snål. Men jag skulle hellre vilja säga att han har koll.
 
Utsikt över Förbjudna staden från Jingshan-parken.
 
Lite kort vila på hotellet efter shoppingen (vilket är detsamma som att gå igenom dagens köp). Sen en snabb-dusch innan det är dags att åka till OS-byn. Det är lustigt hur det man har höga förhoppningar på eller det man "måste se"  kan göra en så besviken. Tex Yashinowa och den Förbjudna Staden.
 
Fågelboet kvällstid.
 
Fågelboet var stängt när vi kom dit, men allt var upplyst och det var livlig aktivitet utanför byggnaderna. Folk som åkte inlines, tanter som dansade, grupper som fotograferade varandra framför fågelboet osv. Otroligt vad det var svårt att få tag i taxi tillbaka. Tog säkert 45 min innan vi hittade en som var villig att ställa upp. Kom till hotellet väldigt sent den kvällen (vid 22-tiden) så fick bli KFC. Överraskade Martins föräldrar genom att ringa och säga hej. Gotta love IP-telefoni.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback