4:e maj 2012

Tänkte fortsätta där jag slutade i förrgår. Vilket borde bli våran 3:e dag sedan vi landat på Pekings flygplats.
 
Ungdomens dag idag! Den startades vid 8-tiden på morgonen när städerskan kom och ville bädda. Nja, tyckte vi. Eftersom det inte var så mycket lönt att försöka somna om så kokade vi lite te och tog oss en macka. Kikade igenom gårdagens köp innan vi begav oss iväg till Panjuyuan. Taxametern verkade någon ha fipplat med liksom första dagen, för redan efter 1 km visade den 5km. Så fick kliva ur och ta en ny. Köpte en målning på rulle (sån där på tyg) med en tiger och en solfjäder. 
 
Martin vid Panjiyuan.
 
Sen vidare till Hongqiao (Pärlmarknaden) för att få tag i en ryggsäck. Martin köpte även ett gäng slipsar till ett bra pris. Sådana där fina boxar med matchande manschettknappar till. Målet var Tiantanparken. Så lugnt och skönt! Såklart var det en del turister kring Himmelens tempel (Eller Templet för bedjan om god skörd som det egentligen heter). Framförallt var det stillheten runtom i parken som imponerade på mig.
 
Jag & Martin vid Himmelens tempel (Hallen för bedjan om god skörd). Trots värmen var jag tvungen att klä på mig för att skydda huden mot solen.
 
På väg till Tiananmen (Himmelska Fridens Torg) strosade vi runt bland en del hutonger. Lärde mig rätt snabbt att det är framsidan som räknas - bakgatorna såg ganska sjaskiga ut. På en gata fann vi dock massvis med försäljare. Eftersom folk stirrade en hel del på oss antar jag att de kanske inte var lika vana vid turister just där. Köpte några olika småbröd för att provsmaka. Det mesta var likt småkakor man kan få här hemma i Sverige. Vid "turisthutongerna" kring Qianmen hittade vi en 10kr-butik där vi handlade lite smått och gott.
 
En av10kr-butikerna vid Qianmen.
 
Sedan var det dags för  Tiananmens (Himmelska Fridens Torg) säkerhetskontroller (de var mer noga med kineserna än med oss) och dess stora torg. Dessvärre hade Förbjudna Staden hunnit stänga när vi kom dit så min tidsplanering sprack lite där. Tog en taxi till Silk Market för att få lite kläder uppsydda. Vi hittade ju bara en skräddare vid Hongqiao. Martin får en kostym och flertalet skjortor till bra pris, men mina klänningar verkar de inte vara så intresserade av. Hutlösa priser, dvs samma pris som hemma eller i vissa fall även dyrare och ingen vilja till att gå ned i pris. Allt blir med andra ord inte billigare där. Så klänningarna fick vara. Köpte i alla fall mina Converse jag ville ha, för ynka 45 Yuan styck (ca 50 SEK med dåvarande växlingskurs).
 
Tiananmentorget eller Himmelska Fridens Torg som det kallas.
 
Klockan hann bli ganska mycket när vi var tillbaka och skulle till Wangfujing. Ingen av oss var direkt hungrig så tänkte bara ta något litet att äta. Provade dock ett lammspett påvägen till en ATM. Martin är väl lite lätt skeptisk till en början men tror att vi kanske båda två blev positivt överraskade av mitt spett. Ska definitivt prova fler senare. Till vårt stora förtret så funkar inte kortet i automaten! Och vi har nästan inga kontanter kvar heller. Kan inget annat göra än att gå tillbaka till hotellet igen för att kolla internetbanken. Men nej, vi har ju pengar på kortet? Det är banne mig tur att Sverige ligger 6 timmar efter tidsmässigt, så Martin ringer bankens kundservice. De har problem med uttag just nu. Hejja! Klockan är vid det här laget nästan elva så jag borstar tänderna och krypa till kojs. Martin är ute och får sig lite mat (hoppas jag).
 
Entrén till Silk Market.
 
Eftersom vi missade Förbjudna Staden idag och Longtanparken igår, och vi är väldigt trötta, så kommer vi nog att skippa Minggravarna imorgon. Ta en sovmorgon och ta igen det vi har "missat" och shoppa lite till. Har fått några konstiga utslag på ryggen och vid höfterna (där ryggsäcken ligger emot). Tror att det kan vara värmeutslag för det ser ut som det. Får hoppas att det är borta tills imorgon.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback