6:e maj 2012


Nu när det snart är dags för en ny resa till Peking är det kanske på sin plats att jag innan dess berättar färdigt om vår förra resa dit. Fortsätter med min resedagbok för 6:e maj, vår 5:e dag på resan. 
 
 
Blev väckta halv ett på natten av att en telefonförsäljare ringde (!!!). Svarade givetvis inte, men tänkt att inte ens på andra sidan jordgloben undkommer man dem. Avbrottet gjorde att vi sov ända tills klockan var elva. Vi hade egentligen tänkt börja dagen med Zoo, men då klockan redan var så mycket bestämde vi oss för att skippa det för tillfället. Tog en taxi dit ändå för att kunna ta en båttur till Sommarpalatset. Utanför zoo träffade vi på två svenskar i vår ålder. Från Falun av alla ställen! De hade just varit inne på zoo och rekommenderade det inte. Inget  gräs, inga träd och inget vatten hos djuren.
 
 
Sommarpalatset hade ett lugnt över sig, vilket försvann när man kom till de utmärkta sevärdheterna som var fullsmockade med kinesiska turister.
 
 
 
Båtturen var varm, med mycket kineser. Fick byta båt vid slussen. Sommarpalatset var, trots en stor folkmassa, underbart! De märkta sevärdheterna där inne i all ära, men att hitta ett folktomt stråk att strosa på var otroligt skönt. Det var massor av kineser som ville bli fotade med oss. Kände mig lite som en cirkusattraktion faktiskt.
 
 
Kineserna stod på kö för att få bli fotad med mig. Hur många familjealbum finns jag med i tro?
 
 
Från sommarpalatset tog vi tunnelbana till Wangfujing. Bestämde oss för att prova på att äta pekinganka på Quanjude. Vilken otrolig upplevelse det var för mig som aldrig ätit anka på det sättet förut. Tyckte det var väldigt gott! Efter maten strosade vi lite längs Wangfujing Snack Street. Måste säga att kackerlackor på spett inte ser så aptitligt ut. Gick in på ett supermarket påväg hem till hotellet för att köpa lite dricka och snacks inför morgondagen. Överraskade mamma o pappa genom att ringa hem och säga hej. Nu blir det sängen för blir en tidig dag imorgon!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback