Resdag 4 - Riga

En hel dag i Riga skall hinnas med! Tur vi fått en hel natts sömn så vi orkar med. Upp och ner längs gatorna i Gamla stan ränner vi. I en katalog ombord båten igår hittade jag inte bara ene karta och en lista med sevärdheter i gamla stan, utan där var även förslag på hur man skulle gå för att få det till en trevlig liten runda. Dock börjar rutten på kartan vid Rådhustorget, och vi går in till gamla stan vid Rigas slott (sista platsen på rutten). Så vi tar alltihopa baklänges istället. Varför göra som alla andra? Nu ska vi se om vi hittar in i slottet också så vi kan säga hej till presidenten.
Helt otroligt vilket väder vi har! Jag lyckades bränna mig lite i Stockholm igår, och har ju ingen solskydd med mig så får väl se hur jag ser ut när vi kommit tillbaka till båten igen senare. Men nu måste vi skynda oss! Vi har en timme mindre än i Tallinn och det är så mycket kvar som vi vill hinna se! Är väl därför vi lär krypa till korset och käka lunch på Donken idag. Eftersom besättningen igår visade viss förkärlek till att göra saker och ting tidigare än vad som är schemalagt så känner vi att vi lär va tillbaka ombord med god marginal. Suck!
Häftigast i gamla stan? Kattokig som jag är så är svaret enkelt: Cat´s house! Nu ska vi försöka leta oss bort till några gamla zeppelin-hangarer som av vad vi har förstått ska inhysa en marknad. Även om de flesta stånd har stängt när vi kommer dit så är det ändå häpnadsväckande! Det är som Saluhallen i Stockholm, fast mycket mycket större. Tror inte ens en tredjedel hade öppet nu när vi var där och det var fortfarande större än Saluhallen. Nu är det dags att gå tillbaka igen till båten..
Det var verkligen tur att vi var tillbaka i god tid. Inte bara det att alla stolar uppe på soldäck snabbt blir upptagna, även idag lägger vi ut FÖRE avgångstid. Om man korsar SJ och Romantica, skulle det resultera i ett tåg som faktiskt kom i tid? Vi åker ganska länge på kanalen från Riga hamn. Hela hamnen och allt vi åker förbi får mig att tänka på Ryssland. Inte för att jag någonsin har varit i Ryssland, utan den bilden jag har i huvudet om hur jag tror att stora delar av Rysslands städer ser ut - grått och slitet. I Lettland är 42% av befolkningen letter och 41% är ryssar. Med andra ord har Riga nog lite mer influenser av Ryssland än Helsingfors har av Sverige..
Middag ombord på Piazza Á la carte. Kyparen är väldigt uppmärksam. Bara jag tittar åt hans håll så kommer han för att höra ifall vi vill ha något mer och om allt smakar bra osv. Tyvärr måste jag säga att jag ändå är lite besviken på mängden mat på tallriken. Betalar man över 200 kr så förväntar man sig att bli proppmätt. Jag beställer oxfilé med cognaqs- och pepparsås och klyftpotatis. In kommer en gudomligt god köttbit, med 4 (!) klyftpotatisar. Har potatispriset gått upp rejält medans vi var borta eller är det en lyxvara i Lettland?
Kvällsshowen var väldigt bra även ombord på Romantica. Vi tar en snabb sväng in på discot för att kolla läget efter showen. Hyfsat drag men potential till att vara mycket mer än så. Det var tätare på dansgolvet än en vanlig kårkväll, vilket iofs inte behöver betyda så mycket.
Semestern har varit väldigt innehållsrik, om än något kort. Men ärligt talat tror jag inte att jag skulle orka med ännu en intensiv dag imorgon med massa nya intryck. Det är nog tur ändå att det är dags för hemresa imorgon och att den troligtvis blir lugn.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback