Resdag 3 - Stockholm

Samma visa denna morgon som förra. I brist på nya saker att säga upprepar hon samma sak flera gånger, eller helt enkelt bara trycker på speaker-knappen. Vi VET att baren har öppnat, det innebär inte att vi tänker gå dit 8:30 på morgonen.
Vi har världens otur! Precis utanför terminalen i Värtahamnen går ena hjulet på resväskan av! Hur fasen ska vi orka bära den 1,2 km? Tur i oturen så går det en buss precis där vid och busschauffören var så snäll att vi fick åka med gratis till Frihamnen.
Känns som om vi vandrar igenom precis hela Stockholm. Även om det kanske är en liten överdrift. Hamnen, Gärdet, längs kanalen vid Djurgården, Stureplan, Sergelstorg osv. Lunch vid ett litet ställe vid namn Pong Sushi Thai på Kungsgatan. Verkligen superläcker mat! Utan tvekan den godaste thai jag smakat! Riktigt prisvärt är det också! 85 kr för Yakinuku, strimlad entrécote med sojasås. Avrundar det hela med mjukglass.
Då var det dags för hyttinspektion ombord på Romantica. Hytten är lika rymlig som den förra (Baltic Queen), men meed en mindre tjock-tv istället. Dessutom har vi av någon underlig anledning en garderob. Ingen liten sådan utan Martin kan gå in i sin halva o stå inne i garderoben ifall han skulle vilja. Nej, vi går upp på soldäck och njuter av värmen istället.
Kl 19 ska det enligt programmet vara en presentation av Riga på svenska. Men medans jag står inne i den ofantligt trånga duschen och bråttas med väggar, draperi och översvämning (badrummet får U av mig) så ropar de ut att presentationen kommer vara redan kvar i sju istället. Förstår inte varför det är så bråttom? Vi har ju tom lagt ut tidigare? När vi kommer dit ser vi att de flesta slides i presentationen är på svenska, men han som berättar snackar engelska. Vi går vidare till buffén istället och dess kubanska tema. Maten är god, men jag måste säga att jag väntade mig lite mer sting i de kubanska rätter som jag provar.  Något jag förknippar med Kuba är färg och smak. Tex, så har de en honungs- och rommarinerad kyckling som de kallar för berusad kyckling och har översatt på engelska med drunken chicken. Tro mig när jag säger att den där stackars kycklingen varken var full, berusad eller ens påverkad. Bäst var efterrättsbordet.
Måste säga att jag önskar vi hade åkt till Riga först. Vi har blivit bortskämda med standarden på Baltic Queen så det är inte lätt för Romantica att komma efter. Romantica är väldigt fin den med och den har vissa saker som är bättre än på Baltic Queen, som tex en rullgardin istället för en vanlig vit gardin att dra för fönstret när man ska sova. Baltic Queen är nyare och det märks nästan. En annan sak som jag funderar på innan jag somnar är hur slapp alkoholpolicyn är ombord på de båda båtarna. Vid buffén satt det 2 herrar vid bordet bredvid som ställer upp en Jack Daniels-flaska på bordet o knäcker Cola-burkar för att blanda grogg. Visst, det är väldigt mkt ryssar ombord och när man måste betala 20 spänn för lite vatten så kanske man tycker det är dyrt. Men hade någon försökt med något liknande på en restaurang/krog hemma i Sverige hade den/de blivit utslängda ögonaböj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback