Resdag 2 - Tallinn

Vaknar otaliga gånger pga nån tant som blivit kåt på speakerknappen. Jag vet hur det låter, men det är tämligen mycket irriterande! Minst 10 gånger under 1½ timme pillar hon på knappen. Man tycker hon borde hitta sig en annan hobby! Helst en som inte berör passagerarna.
Snart lägger vi till och vi ska försöka hitta något frukostställe i Tallinn. Blir ett doughnut-hus. De godaste doughnutsen ever! Totalt olik sådana man kan köpa på Ica eller ens i en doughnut-vagn där hemma. Mannen som jobbar där ser helt slut ut och jag vet inte om han kan prata, för de enda vi hör honom säga när vi är där är "mhm". Vi bestämmer oss för att komma tillbaka senare och köpa med oss några till båten.
Gamla stan i Tallinn är fantastisk! Fullt med gamla hus och omringad av den gamla stadsmuren och utkikstorn. Precis utanför gamla stan ligger ett köpcenter kallat Viru. I Viru finns Amarillo, en texmex-restaurang vi är sugna på så vi slår oss ner där för lunch. Det kommer ändå lite regnstänk nu. Martin äter "Biff pocket", vilket är tortillabröd med pommes och ett otroligt gott oxkött. Jag tänker försöka mätta min hunger med en "Chrevre burger", vilket är grillad getost i hamburgerbröd med pommes.
Som tur är väljer solen att titta fram igen efter vår utsökta lunch och vi promenerar tillbaka till gamla stan igen. Vi kikar in i Kalev marsipanmuseum, där man handmålar marsipanfigurer. Otroligt vackra! Vi passerar Alexander Nevskijkatedralen och kikar in i Europas äldsta och ännu använda apotek (från 1422). Vi går in i ett flertal souvenirbutiker, trots att de brukar vara rena rama turistfällor, i jakt på något autentiskt estniskt.
SuperAlko, en väldigt mycket mindre version av tyska Bordershop, finns i en gammal hangar i hamnen. Påväg tillbaka till båten springer vi in där för att kika lite. Valge Vin 80 % (estnisk vodka) köper vi på beställning till Martins morfar Stefan. Martin ska också köpa sig en rysk vodka och så ska vi dela på en Dooleys.
Givetvis måste vi prova bastun ombord på båten. Måste säga att det är väldigt dålig fjutt på bubbelpoolen. Om man nu ens vill dra sig till att kalla det bubbelpool. De har i alla fall så pass stort så man kan simma lite fram o tillbaka vilket är ett plus. Jag vill inte bara ligga/sitta helt stilla i vattnet utan rör gärna lite på mig.
Middag i cafeterian. Vi är fortfarande mätta från vår lunch. Kyckling, ris och currysås. Även om currysåsen knappt smakar curry utan mer mangochutney så är den fortfarande god. Bästa av allt? Man slipper ta hand om disken efteråt!
Ny dag - ny dansuppvisning ombord. Är riktigt hänförd! Kommer det vara lika bra på andra båten? När vi åkte med Viking Line till Helsingfors i januari varade deras underhållning max 15 min, o de va samma båda dagarna. Här får vi åtminstone 30 min och underhållningen är som sagt inte samma som igår.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback