Resdag 1 - Ditresan

Lång bussresa. Stopp vid Hallsta Wärdshus i Hallstahammar för lunch. Sen tillbaka igen i bussen. Blev faktiskt positivt överraskad av värdshuset, det var inte alls så dyrt som Heby Wärdshus.
Framme och incheckade. Slänger in väskorna i ett förvaringsfack och beger oss ut på stan en sväng. Slutar i en liten park vid Karlaplan för att äta mjukglass, omgivna av alkisar. Sen kilar vi bort till KTH och vi lyckas även ramla in vid Kungliga Tennishallen. Vad det nu är för kungligt med den...
Inne och inspekterar hytten på Baltic Queen. Vi bor näst längst upp - våningen ovanför oss är soldäck. Jisses vad rymlig den är! 9 m² men känns nästan lika stor som min gamla lägenhet, den på Åsgatan. 2 bäddar, supertrångt badrum, fänster, platt-tv och sviter till grannar (vi bor i vanlig hytt). Inte illa va? Själva båten har 7 barer och diskotek samt 5 matställen. Vi har bestämt oss för två ställen, buffén och Grill House. Dock måste vi vänta tills kl 20 för att få äta.
Martin har bestämt sig för oxfilé med majssås, medans jag ska ha lavastensgrillad tonfisk. In kommer en stor avlång tallrik som täcker halva bordet. Mitt på tallriken finns en stor fyrkantig lavasten med tonfiskfilén fräsande ovanpå tillsammans med flingsalt och en halv lime. Till vänster om stenen ligger örtkryddad potatis och på höger sida har de lagt något så onödigt som sallad. De vid grannbordet utstöter unisont ett "åhh" följt av enligt mig väldigt avundsjuka blickar. Det är då man grips av lusten att säga "Ha, skyll er själva som inte valde samma som mig".
Efterrätt i cafeterian. Jag erkänner villigt att jag är ett kakmonster, men den där kakan är mig övermäktig! Efter halva erkänner jag mig besegrad och ger upp. I ett försök att smälta både kakan och nederlaget går vi för att kika lite på underhållningen ombord. Fabulöst! Viking Line och Silja Tallink har stoltserat med nästintill identiskt tema. Men på underhållssidan får Viking Line inte bara känna sig besegrade, utan varvade! Glitter, färg och rytmik. Det är en show som får varje molekyl i kroppen att vilja kasta sig ut på dansgolvet! Vilket många av våra medresenärer också gör. 00.45 (lokal, finsk tid) slår de i en högre växel och många förflyttar sig till diskot.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback