Glimts of the past

Efter några dagars radiotystnad kommer jag nu tillbaka. Julen firade jag som sagt i Mora. Alla var jättegulliga och snälla. Dock var det något som inte kändes som det skulle. Snart insåg jag vad det var. Inte var det mammas köttbullar, eller pappas revbensspjäll.. Inte heller var de att klä granen tillsammans med bror min.. Ena gången jag gick nerför trappen kände jag igen en doft som jag ofta kände i huset hos min mormor och morfar. Jag vet inte vad det är för doft, inte heller var den kommer ifrån. Men för mig symboliserar den min mormor och morfar, och deras hus.

Huset är sen ett år tillbaka sålt och jag har varken mormor eller morfar kvar i livet längre. Men för en stund var det som att jag var 5-6 år igen. Vandrade runt i alla rummen och tittade mig omkring. Stod framför spegeln i flera minuter, min mormor påpekade alltid för mig att jag stod väldigt mycket framför spgeln. Eller när jag hjälpte till att duka fram, och jag smög därifrån för att mumsa på en av mormors hemmagjorda köttbullar. Eller när vi på kvällen, efter all julmat och alla julklappar plockade fram en gammal version av Trivial Persuit, delade upp oss i lag och spelade.

Julen för mig har i år varit väldigt känslosam. Ändå skulle jag inte vilja byta bort den för allt i världen. För jag fick inte bara fira med min sambo, hans familj och morföräldrar som allihop är bland de snällaste människor jag träffat. Jag fick även för en stund återuppleva glimtar från förr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback